Direct naar:

Graphic Design Is (…) Not Innocent

€ 25,00 stuk Bestel nu!

  • Toont nieuwe inzichten in de maatschappelijke agenda  van grafisch ontwerp, en hoe de discipline getransformeerd kan worden
  • Biedt een breed scala aan intersectionele perspectieven op de rol van visuele communicatie
  • Met reflecties van internationale onderzoekers, ontwerpers en critici, geïllustreerd met speciaal voor deze publicatie ontworpen ‘intermezzo’s’

Redactie: Ingo Offermanns

Assistenten: Dokho Shin & Sam Kim

Bijdragen: Karo Akpokiere, Christian Bauer, David Bennewith, Friedrich von Borries, Clémentine Deliss, Sandra Doeller, Daniel Martin Feige, Feminist Internet, Annette Geiger, Matthias Görlich, Anna Lena von Helldorff, Martin Ludwig Hofmann, Jianping He, Kay Jun, Anoushka Khandwala, Francisco Laranjo, Degeng Li, Eva Linhart, Madoka Nishi, Ingo Offermanns, Offshore, Sophia Prinz, Konrad Renner (Knoth  & Renner), Conor Rigby (Feminist Internet), Isabel Seiffert (Offshore), In-ah Shin (Feminist Designer Social Club), Pierre Smolarski, Markus Weisbeck

Ontwerp: Ingo Offermanns

Zomer 2022, Valiz in samenwerking met Hamburg University of Fine Arts | Pb | 288 blz. | 23,5 x 14,5 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-94-92095-90-9 | € 25,00

In de media

  • (Alleen beschikbaar in het Duits) Klik hier om de recensie 'Grafikdesign ist nicht unschuldig' door Claudia Gerdes in PAGE te lezen (13 oktober 2022)
  • (Alleen beschikbaar in het Duits) Klik hier om de recensie door Sonja Pham in Grafikmagazin te lezen (2022)

Graphic Design Is (…) Not Innocent bevraagt vooringenomen aannames, waardes en benaderingen van grafisch ontwerp in geglobaliseerde samenlevingen. Deze publicatie initieert een dialoog tussen ontwerpers, onderzoekers, critici en opdrachtgevers die de verantwoordelijkheden, potenties, sociale dynamiek, beperkingen en risico’s van het ontwerp van visuele communicatie onderzoeken. Hoe ‘innocent’ is grafisch ontwerp? Tot wie richt het zich, en wie sluit het in of uit? Wat brengt het teweeg? Welke toekomstige vragen doen zich voor bij het definiëren van de rol en invloed van het ontwerpen van visuele communicatie?

Het boek combineert casestudies en kritische reflecties, en probeert een gemeenschappelijke basis te schetsen voor een onderzoek naar de uitgangspunten en waardesystemen van grafisch ontwerp. Het beweegt tussen verschillende conceptuele uitdagingen en de dagelijkse ontwerppraktijk. Het is een tijdelijke inventarisering, zonder volledig te willen of kunnen zijn. Het is zowel een vraagteken als een uitroepteken... En het wil kritisch denken in grafisch ontwerp stimuleren.