Direct naar:

Presentatie 'How capitalism and design are intertwined and what alternatives exist?'

  • NB: De voertaal van dit evenement is Engels
  • Lezing door Ruben Pater 

Wat: Presentatie: How capitalism and design are intertwined and what alternatives exist?
Met:
Ruben Pater 
Waar:
CUKRARNA GALLERY, Poljanski nasip 40, 1000 Ljubljana, Slovenië
Wanneer: 
woensdag 5 oktober om 18:00 (CEST) 
Georganiseerd door:
 Indigo Festival, Ljubljana 
Toegang: Gratis 


Ruben Pater geeft op woensdag 5 oktober een presentatie als onderdeel van het Indigo Festival. Tijdens deze lezing gaat hij in op hoe kapitalisme en design met elkaar verweven zijn. 

Het kapitalisme zou niet kunnen bestaan ​​zonder de munten, biljetten, documenten, afbeeldingen, interfaces, branding en advertenties. Zelfs anti-consumentistische strategieën zoals social design en speculative design worden binnen kapitalistische samenlevingen toegeëigend om economische groei te dienen. Het lijkt erop dat design is opgesloten in een systeem van uitbuiting en winst, een cyclus die ongelijkheid en de uitputting van natuurlijke hulpbronnen bevordert.Hoe ondersteunt de opleiding en beroepspraktijk van (grafisch) ontwerpers de markteconomie en hoe zit de ontwerppraktijk gevangen in dat systeem? Hoe kunnen we ontwerpen voor degrowth in plaats van voor bedrijfswinsten? We kijken naar voorbeelden van radicale ontwerpcollectieven, die werken aan alternatieven tussen design, community en wederkerigheid, gebaseerd op de inhoud van zijn nieuwste boek, CAPS LOCK. De voertaal van dit evenement is Engels. 

Indigo Festival
Deze lezing maakt onderdeel uit van het programma van Indigo Festival. Indigo is een festivalplatform dat hedendaagse stromingen in kunst, cultuur, design, media, muziek, theater bijeen brengt. Het thema van deze editie van het festival is 'Grapes of Wrath' naar John Steinbeck. De thema's uit dit boek voelen ondanks dat het in 1939 werd gepubliceerd hedendaags aan; mensen die op de vlucht zijn voor ecologische rampen, schulden en afpersing door grote bedrijven, maar ook over solidariteit en de kracht van gemeenschappen. 

Decennia van neoliberalisme gevolgd door twee jaar Covid hebben geleid tot een enorme accumulatie van affectieve overdaad die zich elke dag laat zien en voelen. Het manifesteert zich in twee schijnbaar tegengestelde reacties: een overmaat aan vermoeidheid, uitputting en depressie; en een overdaad aan woede en frustratie. Beide hebben nu de proporties bereikt van een pandemie die gevaarlijker en wijdverspreider is dan Covid. Het zijn echter geen echte tegenpolen, maar passieve en actieve uitingen van dezelfde excessen: depressie kan worden opgevat als woede die in de keel blijft steken, naar binnen gekeerd, verlammend en blokkerend; terwijl woede kan worden begrepen als hulpeloosheid die naar buiten is gericht, verwoed op zoek naar een uitlaatklep. Dit zijn geen individuele of psychologische gevoelens, maar sociaal gegenereerde, sociaal geconditioneerde affecten, reacties op een veelheid van opgestapelde tegenstellingen.

De woede is volkomen terecht, maar lijkt geen positieve vorm van politieke uiting te kunnen vinden, met als gevolg dat het gevaarlijk opduikt in de antipolitiek: nieuwe populismen die het uitbuiten en manipuleren en het gebruiken om nog meer verdeeldheid aan te wakkeren en nieuwe figuren te produceren van obscene meester, waardoor de tegenstellingen die in de eerste plaats tot deze situatie leidden, verder werden verdiept.Hoe moeten we denken over het gevaar van deze ongearticuleerde woede, deze opgehoopte woede die op de achtergrond op de loer ligt?

Wat voor soort collectiviteit kunnen we ons voorstellen als we de druiven der gramschap willen onderscheppen en ze vrucht laten dragen in een ander soort samenleving? De vraag krijgt een onheilspellende ondertoon als we bedenken dat deze epische roman net voor het uitbreken van de Grote Oorlog verscheen.

Over Ruben Pater
Onder de naam Untold Stories creëert Ruben Pater visuele verhalen die solidariteit, gerechtigheid en gelijkheid ondersteunen. Dit begint als een samenwerking met andere disciplines om nieuwe perspectieven te creëren op complexe maatschappelijke en politieke vraagstukken. Het doel is om visuele verhalen te creëren die een breed publiek bereiken via beeld, gedrukte media, interactieve media en film.Zijn "Drone Survival Guide" (2013) kreeg wereldwijde aandacht als een discussiestuk over militaire drones. In zijn boek The Politics of Design (2016) kijkt hij naar de verantwoordelijkheden van ontwerpers in de visuele cultuur. Zijn laatste boek CAPS LOCK (2021) is een naslagwerk dat in heldere taal en visuele voorbeelden laat zien hoe grafisch ontwerp en kapitalisme onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.