- Wat is de rol van het document in de hedendaagse kunst?
- Gedetailleerde case studies van werken van Christopher Williams, Fiona Tan, Jean-Luc Moulène, Zoe Leonard, Sven Augustijnen en Wendelien van Oldenborgh

Auteur: Sophie Berrebi
Ontwerp: Sam de Groot
Serie: vis-à-vis

2014, Valiz | ondersteund door Prins Bernhard Cultuurfonds | paperback | 256 blz. | 20 x 15,5 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-90-78088-98-1

Inhoudsopgave (pdf)
Over de auteurs (pdf)

 

 

 

 

 

 

 



The Shape of Evidence onderzoekt de rol van het document in de hedendaagse kunst en cultuur. Kunstenaars maken veelal gebruik van bestaand beeldmateriaal, niet alleen als bron van informatie, maar ook als specifiek visueel middel. Met dit gegeven als uitgangspunt spreekt het boek diverse actuele thema’s aan, zoals de rol van archieven en collecties, de betrouwbaarheid van visuele documenten, en de circulatie van documentaire beelden. Het unieke van dit boek ligt echter vooral in de methode: het argument wordt gebaseerd op gedetailleerde casestudies van werken van Fiona Tan, Jean-Luc Moulène, Zoe Leonard, Sven Augustijnen, Christopher Williams en Wendelien van Oldenborgh, wat de tekst toegankelijk en boeiend maakt. The Shape of Evidence toont hoe kunstenaars het document of het documentaire inzetten, hoe ogenschijnlijk 'simpele' beelden functioneren, en hoe de kijker die beelden binnenstebuiten kan draaien om de betekenis ervan te ontrafelen en te begrijpen.

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg