- Een veelzijdig perspectief op het werk van Ni Haifeng, kunst in de context van interculturele uitwisseling
- Met zo’n veertig prachtige, paginagrote foto’s van Ni Haifengs installaties

Auteurs: Kitty Zijlmans, Nicole Roepers, Marianne Brouwer, Ni Haifeng
Redactie: Kitty Zijlmans, Ni Haifeng
Ontwerp: Ni Haifeng

2008, Valiz met Stedelijk Museum De Lakenhal Leiden | ondersteund door CO-OPs, Gemeente Leiden, Provincie Zuid Holland | paperback | 80 blz. | 24 x 17 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-90-71655-22-7

Inhoudsopgave (pdf)
Over de auteurs (pdf)


In The Return of the Shreds komt de problematiek van (culturele) globalisering aan de orde. Door de huidige grootschalige uitwisseling van goederen zitten wij in een wereldwijd economisch systeem en als gevolg van de toenemende migratie hebben steeds meer mensen een meervoudige culturele achtergrond.
Wat bepaalt nog onze (culturele) identiteit? Welke zeggingskracht heeft kunst in deze kluwen van mondiale verwikkelingen?
Vijf ruimtelijke installaties onder de naam The Return of the Shreds (Leiden, 2007) van de Chinese beeldend kunstenaar Ni Haifeng geven op een visueel rijke manier een indringende kijk in onze globaliserende wereld en in de manier waarop (inter)culturele processen verlopen.
Een jaar lang werkten Ni Haifeng en Kitty Zijlmans samen in het experimentele ‘CO-OPs: interterritoriale verkenningen in kunst en wetenschap’. In zeven duo-projecten onderzochten een kunstenaar en een wetenschapper een jaar lang gezamenlijk een thema, onderdeel van het grote landelijk onderzoeksproject ‘Transformaties in Kunst en Cultuur’.

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg