9789492095251 Lure of the Biographical Cover front 72dpi 325px

 

- Welke mechanismen en strategieën spelen een rol bij het creëren van het imago van de kunstenaar?
- Met gedetailleerde casestudies van de (zelf)representatie van Rodin, O'Keeffe en Bacon, en een theoretisch model voor toekomstig onderzoek

Auteur: Sandra Kisters
Ontwerp: Sam de Groot
Serie: vis-à-vis

2017, Valiz | ondersteund door Prins Bernhard Cultuurfonds, De Gijselaar-Hintzenfonds | paperback | 448 blz. | 23 x 17 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-94-92095-25-1


The Lure of the Biographical onderzoekt de veronderstelde relatie tussen het werk en het persoonlijke imago van kunstenaars. Het boek onderzoekt hoe kunstenaars hun persoonlijke geschiedenis inzetten om bekendheid te verwerven, en hoe zij de manier waarop hun artistieke werk wordt geïnterpreteerd proberen te beïnvloeden. Tegelijkertijd onderzoekt het boek hoe andere partijen, zoals critici, biografen, fotografen, filmmakers, kunsthistorici en handelaren verbindingen leggen tussen het privéleven en het oeuvre van kunstenaars. Aan de hand van drie gedetailleerde casestudies, van het imago en werk van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin, de Amerikaanse schilder Georgia O’Keeffe, en de Britse schilder Francis Bacon, laat de auteur zien welke mechanismen en strategieën een rol spelen in het creëren van het imago van de kunstenaar, van de negentiende tot de laat-twintigste eeuw. Ook presenteert het boek een model voor toekomstig onderzoek naar vragen rondom (zelf-)representatie.

Sandra Kisters is kunsthistoricus. Ze is Hoofd Collecties en Onderzoek van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Daarvoor werkte zij als assistent professor moderne en hedendaagse kunst aan de Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit Nijmegen, en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg