- Uitgebreide, zeer leesbare biografie over de gedreven idealist, mentor, schrijver, gentleman-activist
- Leerings invloed werkt door in actuele discussies over de maatschappelijke rol van kunst en het museum
- Wordt op woensdag 27 juni gepresenteerd met een programma bij de Brakke Grond, Amsterdam. Meer informatie volgt!

Auteur: Paul Kempers
Ontwerp: Sam de Groot
Serie: vis-à-vis

2018, Valiz | onderzoek en/of publicatie ondersteund door Stichting Jaap Harten Fonds, Mondriaan Fonds, Fonds voor Bijzondere Journalistieke Projecten, Charema Fonds voor geschiedenis en kunst (Prins Bernhard Cultuurfonds), Stichting Art Dock | paperback | 336 blz. | 23,5 x 16,5 cm (staand) | Nederlands | ISBN 978-94-92095-07-7

RECENSIES
- Biografieportaal: 'Een bevlogen intellectueel', interview met auteur Paul Kempers door Marita de Jong
- Mister Motley: 'Boekrecensie: opkomst en ondergang van een museumdirecteur'
- Eindhovens Dagblad: 'Boek over Van Abbedirecteur Jean Leering: Meer dan een verhaal bij de borrel'
- Beurs van bijzondere uitgevers: 'Het gaat om heel eenvoudige dingen'
- NRC: 'De vette museumjaren van 'kunstapostel' Jean Leering' (pdf)
- Museumtijdschrift: 'Meeslepende monografie die Leering verankert in de politieke, sociale en culturele ontwikkelingen van zijn tijd.'
- Het Parool: 'Een directeur zonder museum'


Amper dertig jaar was Jean Leering (1934-2005) toen hij benoemd werd tot directeur van het Van Abbemuseum. De opvolger van Edy de Wilde maakte van het Van Abbe een spraakmakend museum, waar de erfenis van Theo van Doesburg, László Moholy-Nagy en El Lissitzky werd verknoopt met de nieuwste kunst van de jaren zestig en zeventig.
Als eerste haalde Leering kunstenaars als Robert Morris, Donald Judd, Christo, Bruce Nauman en Joseph Beuys naar Nederland. Hij organiseerde exposities over minimal art, seriële kunst en lichtkunst die internationaal de aandacht trokken. 
De bewonderde tentoonstellingmaker - opgeleid als bouwkundig ingenieur - schrok niet terug voor ferme uitspraken. Het museum? Dat was onderdeel van de preventieve geestelijke gezondheidszorg, een instrument voor emancipatie, een kritisch beeldinstituut dat kon bijdragen aan de vorming van de publieke opinie. Met geëngageerde tentoonstellingen als 'De Straat', 'Cityplan Eindhoven' en 'Bouwen '20-'40' zou het van Abbe de toon zetten voor een generatie jonge curatoren in de eenentwintigste eeuw. 
Leering was een activist van de geest wiens ideeën soms op felle tegenstand stuitten. Met zijn vaste vormgever Jan van Toorn zette hij vraagtekens bij de status van het museum als onbetwiste autoriteit. De vraagtekens werden uitroeptekens toen Leering onslag name om leiding te geven aan de nieuwe koers van het Tropenmuseum (1973-1975) in Amsterdam.
Tentoonstellingen, vond Leering, dienden inzicht te geven in hoe de wereld in elkaar stak. Hoe de wereld verkeerd in elkaar stak, soms. En wat daar aan gedaan kon worden. Want een museum dat zijn werkzaamheid alleen tot het netvlies wilde beperken, was een half museum.
Over hoe dat museum eruit had kunnen zien, gaat dit boek. Over de kijker tegenover het kunstwerk en de band tussen kunst en samenleving. Met Heidegger, Merleau-Ponty en Foucault waakzaam in de coulissen.

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg