- Wat is de toekomstige rol van kunstinstituten?
- Analyseert de positie van kunstorganisaties en formuleert strategieën voor verbetering

Redactie: Pascal Gielen
Ontwerp: Metahaven
Serie: Antennae, Arts in Society

2013, Valiz | ondersteund door de Appel arts centre, Amsterdam, BAM, Flemish institute for visual, audiovisual and media art, Gent, European Cultural Foundation, Amsterdam, Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Tilburg, MuHKA, Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, University of Groningen, Witte de With, Center for Contemporary Art, Rotterdam | paperback | 262 blz. | 21 x 13,5 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-90-78088-68-4


De huidige netwerksamenleving biedt vele mogelijkheden tot informatie, communicatie, mobiliteit en flexibiliteit. Dit heeft echter een verborgen neveneffect: het maakt de wereld ‘plat’, oftewel: oppervlakkig. Vertrouwde en beproefde hiërarchieën, tradities, elites en canons zijn aan erosie onderhevig. In een dergelijke afgevlakte, ‘horizontale’ wereld hebben kunstinstellingen moeite om hun rol te definiëren. Instellingen bestaan immers in een traditie van ‘verticaliteit’: historische diepgang, tradities, waarden, waardigheid en zekerheid.
Institutional Attitudes onderzoekt welke identiteit kunstinstellingen in de toekomst kunnen hebben. Zullen ze in staat zijn om weer diepgang en hoogte te bewerkstelligen? En is dat wenselijk? En zo ja, hoe gaat die nieuwe verticaliteit er dan uitzien? Of kunnen ze beter horizontale strategieën ontwikkelen om beter te kunnen reageren op de ‘platte’ wereld? ‘When flatness rules, we all feel the need to stand up to get some air. It is exactly this breathing space that Institutional Attitudes hopes to create.’

Bijdragen: Kenny Cupers, Bart De Baere, Ann Demeester, Jimmie Durham, Alex Farquharson, Mark Fisher, Pascal Gielen, Marc Jacobs, Sonja Lavaert, Thijs Lijster, Isabell Lorey, Markus Miessen, Chantal Mouffe, Gerald Raunig, Patricia Reed, Nicolaus Schafhausen, Blake Stimson

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg