- Essays over Brian O'Doherty's visuele kunstpraktijk, literaire werk, kunstkritiek, institutioneel leiderschap en institutionele kritiek
- Gevarieerde historische en theoretische reflecties op zijn werk en gedachtegoed

Redactie: Christa-Maria Lerm Hayes 
Bijdragen: Alexander Alberro, Hans Belting, Anne-Marie Bonnet, Lucy Cotter, Patricia Falguières, Christina Kennedy, Ingmar Lähnemann, Christa-Maria Lerm Hayes, Thomas McEvilley, Brenda Moore-McCann, Barbara Novak, Whitney Rugg, Yvonne Scott, Mary-Ruth Walsh
Ontwerp: Sam de Groot 
Serie: vis-à-vis

2017, Valiz | ondersteund door Trinity College, Dublin; Universiteit van Amsterdam | paperback | 304 blz. | 23 x 17 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-94-92095-24-4


Deze essaybundel onderzoekt het werk van Brian O’Doherty/Patrick Ireland: zijn beeldende kunstpraktijk, kunstkritiek, institutioneel leiderschap en institutionele kritiek, en zijn literaire werk. De groep internationale auteurs geven een vers perspectief op zijn oeuvre, dat aan beide kanten van de Atlantische Oceaan een grote bijdrage aan de kunsten heeft geleverd. In Nederland is Brian O’Doherty vooral bekend geworden dankzij zijn invloedrijke boek Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space (1976), waarin hij een scherpe kritiek leverde op het modernistische idee van de galerie als ‘white cube’. Zijn bijdrage aan de kunst en cultuur van de twintigste eeuw reikt echter veel verder. In zijn schrijven, zijn artistieke werk en artistieke onderzoek en in het vervullen van diverse leidinggevende posities liep O'Doherty gedurende zijn carriere vaak vooruit op kwesties die ook vandaag de dag spelen in de kunsten, zoals de plaats van kunstinstituten in de maatschappij, het ontwikkelen van nieuwe subsidie-systemen, en het bevragen van verschillende thema’s in de beeldende kunst, zoals de rol van de zintuigen, de relatie tussen tekst en beeld, en de betekenis van ‘live art’.

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg